BDO
baza danych odpadowych
BDO - baza danych odpadowych
BDO dla firm – czym jest?
Baza Danych Odpadowych (BDO) to system teleinformatyczny składający się między innymi z funkcjonującego od 2018 roku rejestru BDO dla firm. Rejestr ten gromadzi podmioty które:
- wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów
- wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny
- produkują lub importują opakowania albo kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych (od firm unijnych).
Od 2020 roku został poszerzony o dodatkowe moduły: ewidencji oraz sprawozdawczości odpadów. Baza ma na celu zwiększenie kontroli nad gospodarką odpadami, a więc przede wszystkim walkę z dzikimi wysypiskami oraz dopilnowanie właściwego przebiegu recyklingu. W dalszej części tekstu wyjaśniamy, kto musi się rejestrować w BDO.
Kto musi się zarejestrować w Bazie Danych Odpadowych (BDO)?
Obowiązek wpisu do BDO obejmuje przedsiębiorstwa:
- wytwarzające odpady i prowadzące ewidencję odpadów,
- wprowadzające na rynek krajowy produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary, baterie lub akumulatory, sprzęt elektroniczny i elektryczny oraz opony,
- a także producenci, importerzy oraz wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań.
Elektroniczny rejestr BDO przedsiębiorców
Od 1 stycznia 2020 roku ewidencjonowanie odpadów odbywa się nie w formie papierowej jak dotychczas, a wyłącznie elektronicznie. Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu w rejestrze BDO przedsiębiorców wiąże się z sankcjami w wysokości od 5 tys. do 1 mln zł.
Zachęcamy do powierzenia obowiązku związanego z ewidencjonowaniem opadów swojej działalności naszej firmie. Mogą być Państwo pewni terminowego wypełnienia wszystkich obowiązków.